Hanako Kimura

“稜線は暮れてゆき 失ったはずの身体の一部が光りだす。
シャッターを押すほどに遠ざかる白から黒までの距離。
切り離されたものたちは不可解な残像を描きながら加速していく。
0.3秒前に視えなかったものが今ここにあるということ。
そしてみっつめの窓、ひらく”

異世界の情景を内包している(と私に感じさせる)写真はたった一度のシャッターの瞬きで生まれた瞬間、言葉で象られた秩序ある世界/思考を一瞬で突抜け、 言葉が発生する以前の全てのものが等価にギラつきながら渦巻く混沌とした地平のイメージを私の眼前に叩きつける。

また同時にそれは現実と架空の間にある階調を限りなく広幅化し、 自分自身が今どの地点に立っているのかさえも分からなくさせる。
それはひとり静かに写真を撮っていた私にとって、存在が揺らぐようなカタルシスであり、
今生きている穏やかな日常から自分があっさり滑り落ちてしまうのではないかという恐れでもあった。

そのため私は日常生活をつつがなく過ごすための平衡感覚を取り戻すべく、 一旦それらのイメージを身体の外側へ切り離し、作品として形を与えることにした。

その行為はいわば今後平穏に生きていくために必要なイメージの焚き上げであり、 同時にそもそも「写真」というものは一体何であるのかという根源的な問いを探る私の思考の旅でもあった。

結果として作品の形を持った一連の写真群「発光幻肢」が、私の立つところとはまた違った他者の世界(あるいは視点)のなかで、さらに新たな情景を展開するのか否か。そしてもし新たな情景が立ち現れるのならば、それは一体どのようなものなのかを私は知りたいと望んでいる。

“As the ridge darkens, the lost body parts begin to glow.
The more the shutter is pressed, the further the distance from white to black becomes.
The detached objects accelerate while drawing inexplicable afterimages.
What was not visible 0.3 seconds ago is here now.
And the third window opens.”

The photograph that contains (or makes me feel) otherworldly scenes is born in the blink of a single shutter release, and in an instant, it passes through the orderly world of words.
And they strike me with an image of a chaotic horizon where all things are swirling and shining equivalently, before the emergence of words.

At the same time, it also makes the gradations between the real and the imaginary infinitely wider, so that one does not even know where one is standing at the moment.
That experience was a catharsis that shook my very existence while I was quietly taking photographs alone, and it also brought a fear that I might easily slip out of my calm everyday life.

Therefore, in order to regain my sense of balance and continue living my daily life without trouble, I decided to separate those images from my body and give them form as works of art.
This act was, so to speak, a kind of burning off the images necessary for my peaceful existence, and at the same time, it was a journey of thought exploring the fundamental question of what photography actually is.

As a result, I am curious to see whether the series of photographs titled "発光幻肢 Luminous Phantom Limb" which have taken on the form of a work, will unfold new scenes in the world (or perspectives) of others, different from my own standpoint. And if new scenes do emerge, I hope to understand what they will be like.